Dzień dobry, poprowadzę cię przez kilka pytań, które pomogą ci odkryć znaczenie stojące za twoim uzależnieniem.

(Wybierz swojego rozmówcę klikając na ilustrację)

Jak się teraz masz?

dalej

twoja skłonność


Substancja albo zachowanie.

Np. słodycze, hazard.

dalej

co ona ma ci dać?


Na jakie doświadczenie, stan lub uczucie
liczysz po „zażyciu”?

Poświęć chwilę na refleksję.

dalej

a czego chcesz uniknąć?


Przed czym ma cię uchronić?
Jakiego stanu czy uczuć nie chcesz przeżywać?

Wpisz odpowiedź w mianowniku.

dalej

Gdybyś miał/a teraz wybrać,
to co byś wybrał/a?

albo

Twój wybór na teraz to:

I co dalej?

Przedsięwzięcie dotyczy obszaru uzależnień i powstało ze względu na dwa cele:

Przeczytaj więcej na stronie autora.

Patronat:

Projekt badawczy Mikołaja Czyża. © Copyright, 2015.

Serwis nie przetwarza danych osobowych. Dane z ankiety rejestrowane są anonimowo. Strona korzysta z plików cookies w statystykach odwiedzin (Google Analytics) oraz z DB-IP.com. English
Projekt Stowarzyszenia Psychoterapeutów i Trenerów Psychologii Procesu.

1. Skłonności wskazują na ważne doświadczenia i stany.

Twoje skłonności do zachowań lub używania substancji nie są bezsensowne - to sposób na osiągnięcie pewnego stanu, nastroju czy na przeżycie doświadczenia, za którym na co dzień tęsknisz. Ponadto kiedy np. napijesz się alkoholu czy pójdziesz na kolejne zakupy pozwala ci to na chwilę nie czuć rzeczy, z którymi się zmagasz (np. uczucia niepokoju).

(więcej o tych skłonnościach możesz przeczytać tutaj)

2. Możesz na to patrzeć w kategoriach wyboru.

Kiedy postrzegasz swoje zachowania w kategoriach wyboru stają się czymś, na co masz wpływ. To ty to robisz. Przestajesz być kimś, komu „wpadki” się tajemniczo przydarzają, o stajesz osobą, która decyduje i wprowadza je w życie – albo nie.
Jeśli chcesz – czasami – możesz zmienić swój wybór oraz możesz badać, dowiadywać się więcej, dlaczego akurat te stany, doświadczenia, nastroje, w tym momencie twojego życia są dla ciebie tak ważne, tak bardzo ich szukasz.
O co np. chodzi z tym brataniem się po alkoholu?
I dlaczego tak uciekasz przed innymi doświadczeniami – dlaczego np. boisz się uczucia pustki?

3. To, po co naprawdę sięgasz.

Co to by znaczyło wybierać to, co dla ciebie naprawdę dobre? Co cię naprawdę spełnia, a nie tylko obiecuje spełnienie?

4. Jak dowiedzieć się więcej?

Wypełniłaś wcześniej dwa pola: co chcesz przeżyć (#) oraz czego próbujesz przez to zachowanie uniknąć (#).

Potraktuj te odpowiedzi jako szanse dowiedzenia się czegoś ważnego o sobie.
To może być bardzo ciekawe!

Tak naprawdę obie te odpowiedzi – oba doświadczenia – są istotne teraz w twoim życiu.

Kiedy to już wiesz możesz poświęcić im należytą uwagę – zacząć się zastanawiać nad nimi, badać je.

Dla przykładu: załóżmy, że słodycze dają ci uczucie bezpieczeństwa, a pozwalają na chwilę nie czuć niepokoju.

Możesz wtedy np. zastanowić się nad następującymi pytaniami albo wymyśleć inne:

Kiedy zaczynasz zadawać sobie takie pytania okazuje się, że twoje „destrukcyjne” zachowania nie są przypadkowe, że często stoją za nimi ważne historie i niezrealizowane potrzeby.

5. Kiedy to przestaje być bolesne?

Wiesz teraz więcej na temat tego po co sięgasz po używki czy podejmujesz się pewnych zachowań.

Jest to sposób na zmierzanie do celu – zmiany stanu, nastroju, doświadczenia.
Jest jednocześnie kompromisem obarczonym ryzykiem pogłębiania się uzależnienia. Możesz próbować szukać też innych dróg – nauczyć się osiągać pewne stany będąc trzeźwym.

Dzięki temu być może będziesz mogła realizować te potrzeby w pełniejszy, bardziej dla siebie satysfakcjonujący sposób.
Wtedy mogłabyś przeżywać np. #RELAKS albo #NAPIĘCIE (albo # i #) zwyczajnie, jako część twojego życia i płynnie przechodzić z jednego w drugie…

Ze strony pocotorobie.pl możesz korzystać wielokrotnie, zmieniając – jeśli chcesz – substancje, doświadczenia oraz oczywiście twoje wybory. Owocnych refleksji!

Jeśli ta aplikacja była dla ciebie przydatna albo inspirująca powiedz o niej proszę komuś bliskiemu, podziel się nią na facebooku albo napisz komentarz/email.

Dziękuję.

© Copyright 2015 Mikołaj Czyż (www.mikolajczyz.pl).
O Przedsięwzięciu